30 kwietnia 2018

Krzesła. Pracowniczy punkt widzenia

Niejeden z nas czytał "Krzesła" Eugene Ionesco lub widział inscenizację tego dramatu. Dramat w mniejszej skali mamy w Ossolineum - z krzesłami, tym prawdziwymi, na których siedzą Ossolińczycy. I męczą się. 

Nasza praca jest pracą siedzącą. Za biurkiem, przy stole, przed komputerem - siedzimy osiem godzin dziennie. Pierwszą sprawą zatem, jaka wpływa na nasze zdrowie w czasie pracy są krzesła. Mieliśmy już wiele sygnałów, że stan tych mebli jest zły. Mówiąc wprost, są zużyte i nie spełniają swojej roli. Wiemy o przypadkach, w których pracownicy sami próbują znaleźć jakieś rozwiązania zastępcze. Jednak zasady BHP i dbałość o zdrowie pracowników powinny zdopingować pracodawcę do podjęcia próby rozwiązania tego problemu. Nawet jeśli stoją na przeszkodzie sprawy natury finansowej, to naszym zdaniem warto pomyśleć w niedalekiej przyszłości o wygospodarowaniu odpowiednich środków, aby oszczędzić pracownikom przemęczenia i problemów z kręgosłupem.

Własne, dobre krzesło - ważna rzecz

Przeprowadziliśmy sondaż wśród wielu działów ZNiO. Bardzo dziękujemy za szeroki odzew! Wyniki wskazują na wieloletnie zaniedbania części stanowisk pracy. Uzyskaliśmy informację, że łącznie aż 38 krzeseł w Działach Nowych Druków Ciągłych, Przechowywania i Udostępniania, Starych Druków, Numizmatycznym i Kartografii kwalifikuje się do wymiany. Mamy nadzieję, że pracodawca podejmie kroki, mające na celu poprawę warunków pracy tych osób.

2 komentarze:

  1. Kolejny raz zamieszczane są posty w obronie praw pracowników, i dobrze.
    Mam jednak nieodparte wrażenie, że dotyczą tylko jednej grupy pracowników- Bibliotekarzy. Nigdy Związki nie prowadziły sondaży, ani nie zasięgały opinii w tzw. Działach Administracyjnych....
    Krzesła to bardzo ważna sprawa, jeżeli chodzi o przepisy BHP, ale z tego co mi wiadomo są wymieniane sukcesywnie w Działach, w których Kierownicy przewidzieli wymianę w swoich planach finansowych. "Wieloletnie zaniedbanie", o których czytamy wynikają chyba nie ze złej woli pracodawcy, a jak sądzę, braku planowania przez Kierowników wymiany krzeseł w swoich budżetach. Może należałoby rozwiązywać takie "problemy" wewnętrznie w swoich Działach, a nie na forach. To nie służy dobrej atmosferze w Zakładzie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za głos.

    Zasięgaliśmy opinii wśród członków Związku, wobec czego zasięg był ograniczony.

    Zachęcamy do wpisywania w komentarzach liczby krzeseł do wymiany w działach administracyjnych lub przesłanie tych informacji na adres ossolidarnosc@gmail.com :) No i, rzecz jasna, zapraszamy do zapisywania się do Związki pracowników Administracji, dzięki czemu reprezentacja pracownicza będzie pełniejsza.

    Jeśli chodzi o rozwiązania działowe, to nie do końca się to sprawdzało w praktyce dotąd. Nie chodzi o to, żeby "psuć" atmosferę, wręcz przeciwnie, chcemy pomóc, aby polepszyć warunki pracy w Zakładzie. Była na ten temat dyskusja w gronie pracowników i wiemy, że jest to uciążliwy i dość powszechny problem.

    Trzymamy kciuki za pomyślne rozwiązanie!

    Adam Degler, sekretarz NSZZ "S" przy ZNiO

    OdpowiedzUsuń